Monday, December 10, 2007

No. 272: Nightbirds


Band: Labelle
Album: Nightbirds
Why Rolling Stone gets it right: Somewhere between the Supremes and P-Funk lies Labelle. Using the space-rock imagery of George's Clinton's outfit, coupled with the girl group voices of the Supremes, Labelle were a fantastic group. The band played a copious amount of Nona Hendryx songs, while still working out awesome versions of other writers' songs.
Why Rolling Stone gets it wrong: It's really a wonderful album and I'm happy with its placement.
Best song: You know, "Somebody Somewhere" is probably better than "Lady Marmalade."
Worst song: "It Took A Long Time" is good, but not great.
Is it awesome?: Absolutely.

The Rolling Stone 500 capsule on "Nightbirds" is written soley on "Lady Marmalade," which is kind of insulting to the album.

Obviously, Patti LaBelle made her hay with the band, but the real highlight is Nona Hendryx' songwriting. The one-two punch of "Somebody Somewhere" and "Are You Lonely?" is amazing.

Of course, the songs written by others -- specifically "Lady Marmalde" and "Don't Bring Me Down" -- are fantastic. The group's version of Allen Toussaint's "Don't Bring Me Down" is powerful and funky; a pre-disco revelation. Of course, "Lady Marmalade" is one of disco's first huge records, with Pattie LaBelle performing it to this day (as well as, of course, the Pink/Mya/Christina Aguilera/Lil' Kim cover garnering nearly as much fame).

---

I can't find much on it, but apparently Labelle also wore a lot of P-Funk-type space outfits, but the Internet is not as helpful as I'd like to be on this. All I could find is the following:



and



and


(This one's pretty great)

That's pretty much it, though. I kind of want to see if Sara Dash ever dressed like Bootsy Collins. That would be fan-fucking-tastic.

---

Anyway, this album is great from track 1 to track 10. It's soulful, fun and works in a lot of the great things about disco (danceability) without the nonsense surrounding it (too many synth strings). It's not just "Lady Marmalade," Rolling Stone.

---

And now, because part of "Lady Marmalade" is sung in French, I've put the above review into an online translator:

Bande : Labelle
Album : Nightbirds
Pourquoi la pierre de roulement l'obtient droit : Quelque part entre le Supremes et P-Se dégonflent les mensonges Labelle. En utilisant le langage figuré d'espace-roche de l'équipement de Clinton de George, couplé aux voix de groupe de fille du Supremes, Labelle étaient un groupe fantastique. La bande a joué une quantité gran de chansons de Nona Hendryx, tout en établissant toujours des versions impressionnantes des chansons d'autres auteurs.
Pourquoi la pierre de roulement l'obtient faux : C'est vraiment un album merveilleux et je suis heureux avec son placement.
La meilleure chanson : Vous savez, "quelqu'un quelque part" est probablement meilleur que "Madame Marmalade."
La plus mauvaise chanson : "cela a pris un bon moment" est bon, mais non grand.
Est il impressionnant ? : Absolument.

La capsule de la pierre 500 de roulement sur "Nightbirds" est écrite le soley sur "Madame Marmalade," qui est genre d'insulter à l'album.

Évidemment, Patti LaBelle a fait son foin avec la bande, mais le vrai point culminant est Nona Hendryx 'songwriting. Le poinçon d'one-two de "quelqu'un quelque part" et "sont vous seul?" est étonnant.

Naturellement, les chansons écrites par d'autres -- "Madame Marmalde" et "ne m'apportent pas en bas de" -- sont fantastiques. La version du groupe d'Allen que Toussaint "ne m'apportent pas en bas de" est puissante et géniale ; une révélation de pré-disco. Naturellement, "Madame Marmalade" est une de la disco première énorme enregistre, avec le petit pâté LaBelle l'exécutant à ce jour (aussi bien que, naturellement, couverture de Pink/Mya/Christina Aguilera/Lil l''Kim recueillant presque autant renommée).

---

Je ne peux pas trouver beaucoup là-dessus, mais apparemment Labelle a également porté beaucoup de P-Dégonfler-type équipements de l'espace, mais l'Internet n'est pas aussi utile que je voudrais être sur ceci. Tout que je pourrais trouver est le suivant :



et



et


(Ce son joli grand)

C'est joli beaucoup il, cependant. Le genre I de de vouloir voir si le tiret de Sara s'habillait jamais comme Bootsy Collins. Ce serait fan-fucking-tastique.

---

Quoi qu'il en soit, cet album est grand de la voie 1 à la voie 10. C'est émouvant, amusement et travaux dans beaucoup des grandes choses au sujet de la disco (danceability) sans non-sens l'entourant (trop de cordes de synth). Ce n'est pas "Madame simplement Marmalade," pierre de roulement.